Data Feed Marketing


Het gebruik van datafeeds bij websites en dan met name webshops is in de afgelopen jaren sterk toegenomen. Steeds meer platforms verlangen van deze webshops een (volledige) export van hun productassortiment. Door dit bestand in te laden zijn zij in staat op gedetailleerde wijze de producten binnen hun platform te tonen. Denk hierbij aan Google Shopping, vergelijkingssites zoals Beslist.nl of Vergelijk.nl, maar ook aan wederverkopers zoals Bol.com en Amazon.com.

Feed Management tools

Het genereren van zo’n feed kan relatief eenvoudig gerealiseerd worden. Er zijn voor vrijwel alle webshopsystemen plugins beschikbaar die een kant en klare feed genereren voor de genoemde platformen, zodat deze hier ingeladen kunnen worden. In de praktijk zien wij dat het doorplaatsen van producten op dit soort platforms een aanzienlijke omzetstijging kunnen realiseren. Eigenlijk een must voor iedere webshop.

 

Op basis van de gegevens die in de productfeed meegegeven worden kan bijvoorbeeld Google bepalen bij welke zoekwoorden een product getoond dient te worden. Hier schuilt echter ook direct het gevaar; worden de juiste zoekwoorden wel in de producttitel genoemd? Is het wel wenselijk om voor alle producten te adverteren, of bijvoorbeeld juist alleen de producten met een hoge marge of van een bepaald merk? Zijn alle trackingcode’s (UTM tags) wel op de juiste manier gekoppeld? Vaak zijn dit zaken die maar in beperkte mate door een dergelijke plugin opgelost kunnen worden. Het handmatig aanpassen van zaken in het CMS systeem vergt veel tijd.

Channable en Datafeedwatch

Bovenstaand zijn een aantal voorbeelden genoemd van zaken die je met datafeed management tools kunt oplossen. Tools zoals bijvoorbeeld Datafeedwatch of Channable kunnen je hierbij helpen.

 

 

Zij zijn in staat op op basis van vooraf ingestelde regels aanpassingen door te voeren binnen je productfeed. Op die manier kun je op eenvoudige wijze je productfeed optimaliseren zonder dat hier wijzigingen in de backend van het webshopsysteem voor benodigd zijn. Dit scheelt aanzienlijk in doorlooptijd en kosten. Yellow-online is in staat om op deze manier de effectiviteit van de campagnes te verhogen en daarmee de kosten te verlagen.

 

Bijkomend voordeel is dat deze tools vaak geautomatiseerde koppelingen hebben met bijvoorbeeld de Beslist.nl winkelwagen en Bol.com. Orders komen direct in jouw webshop systeem terecht.

Wat doet Yellow-online?

Yellow-online heeft veel ervaring met datafeed management tools en plugins om feeds te genereren. Wij verzorgen voor veel webshops de optimalisatie van hun feed. Op die manier zorgen we ervoor dat deze zo optimaal mogelijk wordt ingezet op de verschillende platformen. Door de meetbaarheid hier van in te richten weten we precies of dit het geval is. Wilt u weten hoe wij u hierbij kunnen helpen? Neem gerust contact op met een van onze specialisten.

 

 

 

Advies over de inzet van Data Feed Marketing?

Plan een vrijblijvend adviesgesprek en raak bekend met de mogelijkheden van Data Feed Marketing. Neem dan contact met ons op.