E-commerce Tracking


Als je met Google Analytics aan de slag gaat, dan kom je als snel op het punt waar je doelen in gaat stellen. Door het instellen van doelen kun je meten hoeveel bezoekers een bepaalde handeling verrichten. Hierbij kun je bijvoorbeeld denken aan een offerteaanvraag, het invullen van een contactformulier of het plaatsen van een bestelling in jouw webwinkel. Zonder het instellen van deze doelen is het vrijwel onmogelijk om het succes van jouw online campagnes te meten. Je weet dan namelijk niet welke campagnes of landingspagina's succesvol zijn en nog veel belangrijker, welke niet.


Bij een webshop kun je nog een stap verder gaan. Behalve het meten van het aantal verkopen is het ook mogelijk om te meten hoeveel transacties er gerealiseerd worden. Je kunt hierbij denken aan het totale orderbedrag, maar ook het meten van de verschillende producten die je verkoopt.


Door middel van E-commerce tracking in Google Analytics is het mogelijk om een veel uitgebreider beeld te krijgen van de performance van jouw campagnes, landingspagina's, mailings, etcetera. Je weet namelijk wat de absolute waarde in Euro's is van deze transacties.

Instellen E-commerce tracking

Allereerst moet je natuurlijk Google Analytics ingesteld hebben op je website. Dat is bij de meeste websites het geval. Vervolgens moet je E-commerce tracking instellen in je Analytics account.

 

Als laatste moet je op de bedankpagina van de webshop een stukje code (laten) plaatsen. De meeste bekende systemen (Magento, Woocommerce, etc.) hebben hier standaard plug-ins voor beschikbaar. Als dat niet zo is, kun je altijd je webbouwer vragen om hiermee te helpen.


Analyseren E-commerce tracking

Zodra de code geplaatst is, krijg je in Analytics transacties binnen (mits de code correct is natuurlijk).

Onder Conversies > E-commerce kun je allerlei gegevens over de bestellingen in jouw winkel terugvinden. Door deze informatie op de juiste manier te analyseren zie je wat goed gaat en wat juist minder goed gaat. Op die manier zie je hoe je de website kunt verbeteren en pijnpunten blootleggen.


E-commerce tracking in Google Analytics is een must voor iedere webshop eigenaar. Zonder deze informatie kun je niet op een juiste manier beoordelen wat de performance van je website en online campagnes zijn. 

 

 

 

Benieuwd naar de mogelijkheden van Google Analytics E-commerce Tracking?

Heb jij hulp nodig bij het inrichten van E-commerce tracking? Of wil je hulp bij het analyseren van jouw Google Analytics account? Neem gerust eens contact op met onze Analytics specialist Dominique Mellema.