Google Shopping


Google Shopping is een manier van adverteren binnen Google AdWords waarbij gebruik wordt gemaakt van Product Listing Ads (PLA). Dat zijn advertenties waarbij producten zichtbaar zijn met een afbeelding, prijs, titel en verkopende partij. Bij Google Shopping draait het met name om het visuele aspect. Een zoeker krijgt naast reguliere search advertenties en organische zoekresultaten, dan ook een visuele advertentie te zien.

 

De Google Shopping advertenties worden vertoond op meerdere plaatsen:

 

1.Aan de rechterkant van een zoekresultaatpagina

2.Via het tabblad ‘Shopping’ in Google

 

Dit zijn allen betaalde (of gesponsorde) zoekresultaten, waarbij er wordt afgerekend op basis van CPC (Cost Per Click). De positie van deze advertenties is afhankelijk van meerdere factoren als:

- Hoogte van CPC

- Relevantie titel

- Targeting

 

Google Shopping kan gezien worden als een vergelijkingsplatform waarbij dezelfde producten (of productcategorieën) worden vergeleken zoals bij Beslist.nl of Vergelijk.nl, maar dan geïntegreerd met de zoekresultaten. Succes is mede afhankelijk van de kwaliteit van je feed die noodzakelijk is voor de zichtbaarheid.

 

Google Shopping

Voordelen Google Shopping

Google Shopping biedt vele voordelen voor een adverteerder. Naast het feit dat de advertenties binnen de grootste zoekmachine van Nederland worden getoond, zijn er nog andere voordelen:

 

- De afbeeldingen bieden een grote visuele waarde

- Er is remarketing mogelijk via Google Shopping

- Advertenties worden vertoond op basis van een feed, die automatisch geüpdatet kan worden

- Extra mogelijkheid in de zoekresultaten

 

Over de inzet van Google Shopping en PLA’s moet goed na worden gedacht. Dit is namelijk een dienst waarbij een juiste strategie gevoerd moet worden. Welke producten moeten worden opgenomen? Welke concurrenten zijn reeds actief? Voor welke productcategorieën? Dat zijn allemaal vragen die onze AdWords specialisten kunnen beantwoorden op basis van onderzoek.

Google Shopping feed

Om Google Shopping te starten is het noodzakelijk dat er een product feed komt die aan de specifieke eisen van Google voldoet. Google stelt voorwaarden aan elke feed, zodat het systeem niet vervuild wordt met onjuiste data. Een product feed kan worden samengesteld via meerdere bestandsindelingen, zoals TXT, XML, GZ, ZIP en BZ2. De feed moet beschikken over producten waarbij wordt aangegeven wat de titel is, wat de prijs is, binnen welke categorie een product valt en wat de unieke ID van elk product is.

 

Enerzijds vraagt Google om verplichte informatie en aan de andere kant zijn er bepaalde velden niet verplicht, maar vrijblijvend. Het beste is om de feed zo compleet mogelijk te maken met informatie. Op die manier kan er beter worden geoptimaliseerd voor een hoger rendement uit de Google Shopping advertenties.

 

Mocht je willen weten wat Google Shopping voor jou kan betekenen, dan kan je direct contact opnemen met een van onze AdWords specialisten.

 

 

 

Gratis AdWords scan?

Benieuwd wat Google Shopping voor jou kan betekenen? Kijk samen met Yellow-online naar de mogelijkheden!